Kerst is bij uitstek mijn favoriete tijd van het jaar. De lichtjes, sneeuw, dekentjes op de bank, kaarsen, geuren, wanten en sjaals, het samen zijn met familie en vrienden, de kitscherige liedjes, de nog kitscheriger versieringen en natuurlijke het lekkere eten; ik kan er geen genoeg van krijgen!
Zelf draai ik het liefste vanaf de zomer als kerstliedjes en laat ik de kerstboom rustig het hele jaar staan, maar ik weet dat de meeste mensen dat iets te veel van het goede vinden. Daarom heb ik, speciaal voor iedereen die mijn fanatisme niet deelt, gewacht tot 6 december met het plaatsen van mijn eerste kerstrecept. Doei Sinterklaas, hallo kerst!
Het eerste kerstrecept wat ik hier plaats is een cranberry cheesecake. Cranberry's en kerst gaan hand in hand, en cheesecake gaat met bijna alles hand in hand, dus dat kan niet misgaan!
Ik heb de taart een beetje opgeleukt door oranjebloesemwater aan de roomlaag toe te voegen, en anijs, kardemom en een kaneelstokje aan de cranberrysaus. Ik heb het echter niet in het recept gezet, omdat ik er maar niet vanuit ga dat je dat alemaal in huis hebt, en de taart is al erg lekker zonder.
Doe ook hier weer wat je altijd kunt doen met recepten; speel er een beetje mee en verander het naar je eigen smaak.
Je kunt een cheescake van verschillende soorten room(kaas) maken. Een van de bekendste roomkazen is monchou. Dit heeft een vetpercentage van 31%, waardoor je een heel smeuïge, plakkerige en stevige roomlaag krijgt. Mascarpone spant de kroon wat betreft het vetpercentage; dit is minstens 80%. Doordat het zo vet is gebruik je mascarpone vaak in combinatie met wat minder vette roomproducten, zoals ricotta (± 13% vet) of kwark (10% vet).
Dit recept bevat voornamelijk kwark, hierdoor wordt de roomlaag wat korreliger en luchtiger van textuur. Als je het aandurft kun je de kwark vervangen door monchou, het is overheerlijk, maar oeioeioei zo vet.









